En hel höst med Messi… och över 10 000 besökare på Messis blogg!

Malin, jag och Maria - Nu färdiga hundpsykologer!

Malin, jag och Maria – Nu färdiga hundpsykologer!

Tänk vad tiden går! 10 000 besökare har den här bloggen haft sedan start – visst är det fantastiskt. Bloggen kommer att fortsätta eftersom det är så många som är inne och läser våra inlägg.  Den här hösten har mycket hänt för Messi och för mig! Det har varit lite skakigt för Messi eftersom han har varit sjuk i Borrelia och inte alls varit sig lik. Den här otäcka sjukdomen har verkligen gjort att han inte gått att känna igen. Inget jobb har det blivit alls, eftersom vi inte riktigt har vetat vad som varit fel. Så fort han fick sina tabletter så blev han bättre och bättre.

2013-05-14 12.50.27

Tänk hur en hund kan lura dig som hundägare – har den ett driv och mycket lek så sätter de smärtan bakom och det mesta verkar normalt. Vi förstod att det var nått när han inte alls började klara hundmöten så bra och när han sen inte kunde böja sig ner för att äta då förstod vi att nått var jättefel med honom. Känns verkligen bra för mig och Anders att veta. Nu har det blivit mer och mer träning för honom och snart är han i god form för att börja jobba igen med sitt arbete. Vi har fått starta om och nu känns det bra igen.

They are not dangerous...

En intensiv vår och höst har det varit och företaget eQuality/Svenska Terapihundsinstitutet drar vidare mot nya mål. Min egen utbildning till hundpsykolog är klar och jag har fått diplomet – härligt! Jag har verkligen stor nytta av dessa kunskaper i mitt företag Svenska Terapihundsinstitutet. Just nu håller vi på att sjösätta några nya utbildningar hos oss. PedagogHunden (som är varumärkesskyddat) startar i februari och de som ska gå den har alla lärarexamen. Det ska verkligen bli spännande att dra igång. En annan sak som vi är först ut med i Sverige är att vi gör on-line vissa delar till Besöks- och Terapihundsekipage.

PedagoghundenMessi är med mig på jobbet nu några dagar per vecka för vi har nya lokaler på Hagavägen 14, Solna! Ett verkligt lyft för oss. Han hjälper mig att inte jobba hela tiden och vi tränar där också. Det är verkligen härligt att ha en hund som är arbetsvillig och vill lära sig nya saker. Han har lärt sig namnen på över 20 leksaker som han kan hämta till oss. Favoriten just nu är Tvättis – en liten tvättbjörn som vi hittade när vi flyttade Anders mammas grejor. Hon hade nog blivit glad att det var just Messi som fick den leksaken.

hundleksak

På bilden nedan ser du Messi med en fotbollströja – vi har tränat hantering och fått på honom den. Har lite svårt för hundar med kläder men här har vi tränat att ta på honom en tröja för att det kan ibland behövas t ex när en hund är skadad – dessutom behöver en PedagogHund och Terapihund klara av att bli hanterad. Vi ska utmana våra hundar men inte utsätta dom för obehag tycker jag! Allt görs med bra belöning och lek så ni behöver inte vara oroliga. Tröjan åkte av direkt och jag tror han tyckte det var skönt även om fotbollströjan är nr 10 i Barcelona och tillhör där Lionel Messi en annan bollfantast förutom Messi 🙂

SAM_2287

Företaget Hundsteg (www.hundsteg.se ) kommer att hyra in sig hos oss under nästa år med några av sina utbildningar. Ett jätteroligt samarbete verkligen. Vi kommer dessutom att hyra ut lokalen under tider när vi inte använder den fullt ut. I våra nya lokaler har vi en microlägenhet där vi kan jobba med våra hundar med fallbeskrivningar.

Just nu ligger Messi vid mina fötter och vilar. Vi har varit ute och tränat och lekt på morgonen. Vi hälsar er alla som läser bloggen en härlig lördag och varför inte ge sig ut i naturen denna härliga senhöst dag!

Messi gör skillnad för en stund!Ha det bäst och vi hörs snart igen hälsar GunillaochMessi!

  1. #1 av Birgit Nordlander på november 10, 2013 - 2:59 e m

    Kra Du! Det hr var spnnande att lsa! Hoppas allt r bra efter Belgienresan! Vi drar p onsdag morgon och kommer hem p mndag. Lottie har fixat aktiviteter under vra dagar i Prag. Det ska bli jttekul. Krama de dina frn oss!(Ta en sjlv ocks) Hlsningar! Birgit Date: Sat, 9 Nov 2013 09:41:15 +0000 To: birgit.nordlander@hotmail.com

  2. #2 av gunillaochmessi på november 10, 2013 - 3:02 e m

    Hälsa alla i Prag och vi hörs i veckan innan ni åker! Kramelikram

Lämna en kommentar