Malin, Bosse, Tintin och Bentley – en resa har börjat!

Malin, Bosse, Tintin och Bentley – en resa har börjat!

Jag kom i kontakt med Gunilla Backman genom en utbildning till ”Hundägarcoach/hundpsykolog” som både hon och jag går. Även fast det inte var läge för mig att börja på ytterligare en utbildning,så gick det inte att blunda för det Gunilla och STI (Svenska Terapihundsinstitutet)  höll på med!! Att få sprida glädje, hälsa och kreativitet med hjälp av sin hund måste vara varje hundägares dröm!!! Hemma hade jag och maken en sanktbernards-hane på snart 2 år vid namn Bentley. Jag presenterade idén för min make,om att prova om Bentley skulle kunna passa som terapi-hund. Jag hade tänkt att jag skulle gå utbildningen med honom i så fall,men min make tände direkt!!!! Det här var EXAKT det han skulle vilja prova!!!

Vi for och lät testa Bentley hos STI. Han blev godkänd,och Bosse anmälde sig till terapihunds-utbildningen i Stockholm. Även fast jag hade hundpsykologutbildningen så var jag också jättesugen på detta nya arbetsområde som verkade vara oändligt,att jobba med hund inom vård och omsorg. Vi beslöt att boka en valp till våren. Jag skulle kunna gå utbildningen med den hunden när den blivit något år gammal. Vi valde en New Foundlandshund,då vi trivs med stora hundar och tror de kan passa att klappa och mysa med för alla. Bentleys uppfödare hörde att vi sökte en till hund,och föreslog att vi skulle ta hem en av hennes ungtikar på prov. Tiken beskrev hon som ”lite speciell”. Vi diskuterade saken,att prova skadar ju inte. Detta var ju en uppfödare vi redan kände och en ras vi hade fått ett hum om. Så kom lilla Tintin till oss.

Hon var 10 månader gammal när hon kom,och visade sig vara utomordentligt trevlig och rar. Vi blev betuttade i henne både maken och jag,och efter att ha varit i Stockholm på STI och testat henne för terapihunds-jobbet och fått godkänt,så anmälde vi även henne till utbildningen i Stockholm. Vi skulle gå båda två!!! Nu på en gång!

Nervöst var det som bara attan,den första kurshelgen!!! Men våra kursledare är så smidiga och vi kände oss snart som en grupp,med ett nobelt uppdrag!!! Det blev otroligt mycket information första helgen.

Vi fick veta att man kommer riktigt nära sin hund när man arbetar så här med den!

Vi började träningen av hundarna direkt. Target-träning med klicker,som senare kommer att utvecklas till olika moment.

Vi tränar på att vänja hundarna vid olika miljöer. Här är Tintin och jag på Granngården. Hon hånglade loss med alla i personalen!!

Vi lär hundarna acceptera olika hjälpmedel som används inom vården bl.a.

Passivitet är viktigt att träna också. På kurshelgerna har vi hundarna med oss hela tiden,det är suverän träning för dom!! Mycket folk,många hundar och samtidigt lung och ro. Var finns såna träningsmöjligheter annars?

Hundarna tränas i att acceptera människor av olika storlekar. Min brorsdotter Ida är inte sen att hjälpa till!!!

All denna träning är väldigt tröttande för hundarna,och för att få framgång i träningen så har vi fått lära oss det viktiga i att pausa!!!

Att låta hundarna bara vara hundar och få bralla loss! Att få röra på sig är skönt efter träning.

Och sömn är viktigt! Ni anar inte så tungt hundarna sover efter ett träningspass!!!

På senaste kurshelgen fick vi specialsydda västar till hundarna,för nu är det dags för praktik!! Vi ska leta ställen att praktisera på,för att få känna på hur det är att jobba med terapihund.

Så HALLÅ SVERIGE!! KOM OCH KRAMA MIN HUND!!!
  1. Lämna en kommentar

Lämna en kommentar